چادر زنان در قرآن

پرسش و پاسخ از علامه طباطبایی ره:

سوال:
آیا از آیه شریفه ذیل وجوب حجاب استفاده میشود؟
خداوند متعال میفرماید:
احزاب 59:
يَا أَيُّهَا الْنَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلاَلبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنَي‏ أَن يُعْرَفْنَ فَلاَ يُؤْذَيْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً
اى پیامبر، به زنان و دخترانت و
به زنان مومنان بگو:
پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند.
این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است، و خدا آمرزنده مهربان است.

(اى پیامبر، ...به زنان مومنان بگو ...)

پاسخ:
"جلابیب" جمع "جلباب" به معنای پارچه ای است نظیر چادر که تمام بدن زن را بپوشاند، و "يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلاَلبِيبِهِنَّ" یعنی خود را با چادر بپوشانند، تا مواضع زنیت آنها از قبیل سینه هایشان آشکار و پیدا نباشد، مبادا فاسقان چشم چران از آنها سوء استفاده نموده و به آنها تعرض نمایند.

(برای توضیح بیشتر در رابطه با شان نزول آیه شریفه به روایتی که حضرت استاد (ره) در المیزان جلد 16 صفحه 366 از تفسیر قمی نقل فرموده اند، رجوع شود.)


***

حجاب فقط به منظور تحریک شهوت نیست.

سوال:
آیا پوشش در اسلام موضوعیت دارد و یا مقدمه ای برای جلوگیری از تحریک شهوت و چشم چرانی و نگاه نامحرمان به مواضع و زینت و زیبایی آنان؟

جواب:
بله، ستر موضوعیت دارد (ظاهر ا در اسلام ستر منظور است) و لازم است بانوان مسلمان با حجاب و ستر بیرون آیند و
تنها به منظور حفظ زینت آنان از چشم چرانی و نگاه نامحرم و تحریک شهوت آنها نیست.
تحریک شهوت حکمت است نه علت حکم.

کتاب در محضر علامه طباطبایی - ص 414 و 415 و 416


***

در حاشیه:
قطعا حضرت فاطمه (س) الگویی همیشگی است ...

روایتی هست که دختری بوده که میگفته نمیخواهد ازدواج کند و میخواهد عابدانه زندگی کند،
خلاصه این بنده خدا رو به پیش امام (صادق ع) میبرند تا امام حرفی به ایشان بزند،
امام هم به ایشان میگوید (غریب به این مضمون) که اگر این کار تو درست می بود حضرت فاطمه (س) از تو به آن مقدم تر بود.

هیچ نظری موجود نیست: