امام حسین: امامان 12 نفرند بدین ترتیب

تاثير لقمه هاي حرام

قال الحسين(ع): كلكم عاص لامري، مستمع لقولي،
قد انخزلت عطياتكم من الحرام، و ملئت بطونكم من الحرام، فطبع علي قلوبكم.
امام حسين (ع) در روز عاشورا يكي از علل عصيان كوفيان عليه خود را تاثير لقمه هاي حرام دانسته و مي فرمايد:
«همه شما عليه من عصيان مي ورزيد، و سخنان مرا گوش نمي دهيد. (علت آن اين است كه ) عطاهاي شما از مال حرام فراهم آمده و شكم هايتان از حرام انباشته شده است و اين باعث مهر خوردن بر دلهايتان گشته است»1
1- بحار الانوار، ج 54، ص 8


فاصله بين ايمان و يقين

شخصي به محضر امام حسين(ع) رسيد و پس از سلام گفت: اي فرزند پيامبر (ص) سؤالي دارم.
امام فرمود: بپرس
او پرسيد: «بين ايمان و يقين چقدر فاصله است؟»
امام فرمود: «به اندازه چهار انگشت»
او پرسيد: چگونه؟
امام فرمود: ايمان، آن چيزي است كه شنيده باشيم، و يقين چيزي است كه آن را ببينيم، و بين گوش و چشم، چهار انگشت فاصله است.
او پرسيد: «عزت انسان در چيست؟»
امام فرمود: «در بي نيازي از مردم»
او پرسيد: «زشت ترين چيزها چيست؟»
امام فرمود: «فسق و گناه در پيرمرد، سختگيري و تندي در فرمانروا، دروغ از فرد سرشناس و بزرگ، بخل از ثروتمند، و حرص و آز از دانشمند».
او عرض كرد: «اي فرزند پيامبر (ص) راست فرمودي، اينك از تعداد امامان آگاهم ساز.
امام فرمود: «آنان همانند برگزيدگان بني اسرائيل، دوازده نفر مي باشند.»
او عرض كرد: نام آنها را بشمار
امام حسين(ع) با اندكي درنگ، سرش را بلند كرد و فرمود: اي برادر عرب، نام آنها را براي تو مي شمارم» «امام و خليفه بعد از رسول خدا(ص) 1- اميرمومنان علي بن ابيطالب 2- و برادرم حسن(ع) 3- و خودم و فرزندم مي باشيم كه آن 9 نفر عبارتند از: 4- پسرم علي 5- محمد بن علي 6- جعفر بن محمد 7- موسي بن جعفر 8- علي بن موسي 9- محمد بن علي 10- علي بن محمد 11- حسن بن علي و پس از او فرزندش مهدي(عج) كه نهمين فرزند من است و در آخر الزمان براي زنده كردن دين، قيام خواهد كرد»1
1- منتخب الاثر، ص 221، باب 8

هیچ نظری موجود نیست: